«Εθελοντές της Γνώσης» Ενδιαφέρον για το κοινό

Το «Εθελοντές της Γνώσης» ήταν ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ψηφιακής γνώσης για μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας. Μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας ή «μαθητές» (εν συντομία) είναι όροι που χρησιμοποιούνται για να υποδηλώσουν τα άτομα που είναι ηλικίας 60 ετών ή και περισσότερο, ενώ ο όρος «εκπαιδευτές» χρησιμοποιείται για τους μαθητές δημοτικού-γυμνασίου-λυκείου που βοηθούν τους μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας στην εκμάθηση και κατανόηση των μαθημάτων. Ο στόχος ήταν να μειωθεί αυτό που είναι γνωστό ως το «ψηφιακό χάσμα»: η διαφορά στο επίπεδο των γνώσεων σχετικά με τις νέες τεχνολογίες μεταξύ των γενεών.
Γνωρίζοντας πώς να χρησιμοποιούν έναν υπολογιστή τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας συνειδητοποιούν πως τους είναι απαραίτητος για την πλήρη συμμετοχή τους στην κοινωνική ζωή μιας κοινότητας, στην αποτελεσματική επικοινωνία και στη χρήση σημαντικών διαδικτυακών υπηρεσιών, ώστε να εξοικονομούν χρόνο και άλλους πόρους. Επομένως, η γνώση χειρισμού ενός υπολογιστή είναι ένα μέσο για να βελτιώσει κάποιος την ποιότητα ζωής του.
Στόχοι του προγράμματος:
α) η προώθηση της ψηφιακής μόρφωσης μεταξύ ατόμων μεγαλύτερης ηλικίας που διατρέχουν κίνδυνο αποκλεισμού λόγω του χάσματος που τους χωρίζει με τις νεότερες γενιές,
β) η ενθάρρυνση της ενεργής συμμετοχής των ατόμων μεγαλύτερης ηλικίας στην κοινωνία μέσω εθελοντικών δραστηριοτήτων, ενισχύοντας έτσι την αυτοεκτίμηση, την αίσθηση ταυτότητας και τις κοινωνικές σχέσεις,
γ) η βελτίωση της παραγωγής, του ελέγχου και της διάδοσης καινοτόμων προγραμμάτων σπουδών, μεθοδολογιών και τμημάτων για μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας και,
δ) η δημιουργία ενός δικτύου “Εθελοντών της Γνώσης” όλων των ηλικιών.
Στο δίκτυο αυτό μοιραζόντουσαν τις εμπειρίες και τις αρμοδιότητες, επιταχύνοντας έτσι την ανάπτυξη μιας συνολικής κοινωνίας της γνώσης στη συμβολή ώστε να δημιουργηθεί ένα πιο φιλικό περιβάλλον στον εθελοντισμό, με περισσότερους ανθρώπους που συμμετέχουν σε εθελοντικές δραστηριότητες σε όλη την Ευρώπη, ενώ παράλληλα στόχος ήταν η διευκόλυνση της διεθνούς κινητικότητας μεταξύ των εθελοντών μεγαλύτερης ηλικίας. Ωστόσο, οι Εθελοντές της Γνώσης ήταν κάτι πολύ περισσότερο από αυτό, καθώς επρόκειτο για ένα πρόγραμμα με ιδιαίτερους δασκάλους.
Αποτελέσματα του προγράμματος:
α) Δίδασκε τους «μαθητές» (μεγαλύτερης ηλικίας) να χρησιμοποιούν υπολογιστή δίνοντάς τους τη δυνατότητα να μοιράζονται μια κοινή γλώσσα και κοινά μέσα με τον υπόλοιπο κόσμο.
β) Οι «εκπαιδευτές» γνώρισαν εκ των έσω τη σημασία και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας δάσκαλος, κάνοντας τους έτσι πιο προσεκτικούς στις ευαίσθητες διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα μέσα σε μια διδακτική σχέση.
γ) Συγκέντρωσε άτομα όλων των ηλικιών και προώθησε τον διάλογο και την αμοιβαία κατανόηση.
δ) Βοήθησε τα σχολεία, που διοργανώνουν μαθήματα ΕΤΓ, να γνωρίσουν τη γειτονιά, δημιουργώντας και ενισχύοντας σημαντικά δίκτυα.
ε) Επρόκειτο για μια πολύτιμη και μοναδική ευκαιρία μάθησης για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, αφού το ΕΤΓ επέτρεψε, επίσης, να δημιουργηθούν συγκεκριμένα διδακτικά μαθήματα για τους «εκπαιδευτές».
στ) Συνέβαλε στη δημιουργία ενός πιο εθελοντικού-φιλικού περιβάλλοντος, με περισσότερους ανθρώπους που συμμετείχαν σε εθελοντικές δραστηριότητες σε όλη την Ευρώπη, ενώ παράλληλα διευκόλυνε τη διεθνή κινητικότητα μεταξύ των εθελοντών μεγαλύτερης ηλικίας.
ζ) Τέλος ενθάρρυνε την ενεργό συμμετοχή των ατόμων μεγαλύτερης ηλικίας στην κοινωνία μέσω εθελοντικών δραστηριοτήτων, ενισχύοντας έτσι την αυτοεκτίμηση, την ταυτότητα και τις κοινωνικές σχέσεις τους.
Η ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ!
Ο ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ ΒΕΛΤΙΩΝΕΙ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΜΑΣ!

«Εθελοντές της Γνώσης» Εγχειρίδια Ενδιαφέρον για το κοινό

Το «Εθελοντές της Γνώσης» ήταν ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ψηφιακής γνώσης για μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας. Μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας και «μαθητές» (εν συντομία) είναι όροι που χρησιμοποιούνται για να υποδηλώσουν τα άτομα που είναι ηλικίας 60 ετών ή και περισσότερο, ενώ ο όρος «εκπαιδευτές» χρησιμοποιείται για τους μαθητές δημοτικού-γυμνασίου-λυκείου που βοηθούν τους μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας στην εκμάθηση.

«Εθελοντές της Γνώσης» ΥΛΙΚΟ Ενδιαφέρον για το κοινό

Το «Εθελοντές της Γνώσης» ήταν ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ψηφιακής γνώσης για μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας. Μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας και «μαθητές» (εν συντομία) είναι όροι που χρησιμοποιούνται για να υποδηλώσουν τα άτομα που είναι ηλικίας 60 ετών ή και περισσότερο, ενώ ο όρος «εκπαιδευτές» χρησιμοποιείται για τους μαθητές δημοτικού-γυμνασίου-λυκείου.

Το παρόν έργο πραγματεύεται το θέμα της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών από τα άτομα της τρίτης ηλικίας και διερευνά της ανάγκες τους για την εκπαίδευσή τους σε αυτές, καθώς επίσης και τον ρόλο του Κοινωνικού Λειτουργού. Η έρευνα στοχεύει στην διερεύνηση του βαθμού στον οποίο οι ηλικιωμένοι είναι εξοικειωμένοι με την χρήση νέων τεχνολογιών και ειδικά του ηλεκτρονικού υπολογιστή, αλλά και η καταγραφή των απόψεών τους σχετικά με τα οφέλη της χρήσης του διαδικτύου. Διερευνώνται επίσης οι απόψεις των ατόμων τρίτης ηλικίας σχετικά με την αναγκαιότητα επιμόρφωσης, αλλά και ο βαθμός στον οποίο τα ΚΑΠΗ και οι επαγγελματίες υγείας μπορούν να καλύψουν τις υπάρχουσες επιμορφωτικές ανάγκες.

Πρόσφατες μελέτες έχουν αποδείξει την αξία της γνωστικής εκπαίδευσης στη μείωση της γνωστικής παρακμής. Το παρόν έγγραφο παρουσιάζει το πρόγραμμα SOCIABLE, το οποίο οργανώνει πιλοτικές μελέτες σχετικά με τη γνωστική κατάρτιση που βασίζεται στις τεχνολογίες πληροφόρησης (ICT) για ηλικιωμένους με ήπια άνοια. To SOCIABLE παρουσιάζει και εφαρμόζει μια νέα προσέγγιση, η οποία αξιοποιεί τα εργονομικά συστήματα ICT που βασίζονται σε σύγχρονες υπολογιστικές συσκευές επιφάνειας εργασίας. Το έγγραφο απεικονίζει το μοντέλο νοητικής εκπαίδευσης SOCIABLE, μαζί με τις βασικές τεχνολογικές εξελίξεις του έργου.

Η παρούσα μελέτη εξέτασε εάν οι γνωστικές επιδόσεις συσχετίζονται με μετρήσεις της κοινωνικής δικτύωσης σε άτομα τρίτης ηλικίας από τον Καναδά και την Ελλάδα. Οι δύο ομάδες συμμετεχόντων εξισώθηκαν ως προς την ηλικία, το φύλο, το επίπεδο εκπαίδευσης και την επίδοσή τους στη δοκιμασία MMSE. Οι συμμετέχοντες εκτίμησαν τα επίπεδα κοινωνικής δικτύωσης και υποστήριξής τους, τόσο μέσω διαδικτύου, όσο και δια ζώσης. Στους συμμετέχοντες δόθηκαν και έργα άμεσης και καθυστερημένης μνημονικής ανάκλησης, ταχύτητας επεξεργασίας και εκτελεστικού ελέγχου. Η μέτρηση της ηλεκτρονικής κοινωνικής δικτύωσης συσχετίστηκε με την επίδοση σε δοκιμασία εκτελεστικού ελέγχου. Δεν προέκυψαν στατιστικά σημαντικά ευρήματα που να δείχνουν ότι η σχέση αυτή ρυθμίζεται από τη χώρα προέλευσης - διαμονής των συμμετεχόντων, παρά τις διαφορές που παρατηρήθηκαν ανάμεσα στους Έλληνες και Καναδούς συμμετέχοντες στις μετρήσεις ηλεκτρονικής κοινωνικής δικτύωσης και εκτελεστικού ελέγχου. Συμπεραίνεται πως η κοινωνική συμμετοχή μέσω διαδικτύου μπορεί να συμβάλλει τόσο στην κοινωνική υποστήριξη, όσο και στη γνωστική επίδοση ατόμων τρίτης ηλικίας. Τα ευρήματα συζητούνται σε σχέση με τα χαρακτηριστικά των συγκεκριμένων χωρών, σημειώνοντας την ανάγκη περαιτέρω διερεύνησης των παραπάνω επιδράσεων..

 Αυτή η μελέτη αποσκοπούσε στον εντοπισμό των κοινωνικο-δημογραφικών παραγόντων που μπορούν να περιγράψουν τα προφίλ των χρηστών πληροφοριών υγείας στην Ευρώπη και να αξιολογήσουν ποιοι είναι οι παράγοντες που διακρίνουν τους χρήστες και τους μη χρήστες και τη σχέση τους με τη χρήση διαδικτυακών πληροφοριών που σχετίζονται με την υγεία.
Μέθοδοι Τα δεδομένα από το Ευρωβαρόμετρο Flash Νο. 404 (2014) αναλύθηκαν μέσω ενός πολυεπίπεδου μοντέλου λογιστικής παλινδρόμησης και αντιστοιχίας βαθμολογίας τάσης.
Αποτελέσματα Υπήρξαν σημαντικές διαφορές στη χρήση του Διαδικτύου για πληροφορίες σχετικά με την υγεία ανάλογα με το φύλο, την ηλικία, την εκπαίδευση, τις μακροχρόνιες ασθένειες και τις γνώσεις που σχετίζονται με την υγεία. Έτσι, ορισμένα ψηφιακά χάσματα επιμένουν στη χρήση διαδικτυακών πληροφοριών για την υγεία. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η κακή κατάσταση της υγείας συσχετίστηκε με την υψηλότερη χρήση του Διαδικτύου για λόγους υγείας μόνο για άτομα με χρόνιες παθήσεις.
Συμπεράσματα Τα ευρήματα δείχνουν την ανάγκη να αυξηθεί ο αλφαβητισμός των ανθρώπων στην ηλεκτρονική υγεία, ειδικά για τους άνδρες άνω των 45 ετών που δεν πάσχουν από μακροχρόνια ασθένεια. Προκειμένου να περιοριστεί η κατάχρηση φτωχών ή αναξιόπιστων πληροφοριών για την υγεία που θα μπορούσαν να συμβάλουν σε υψηλότερες ανισότητες στην υγεία, το ιδιαίτερο ενδιαφέρον πρέπει να επικεντρωθεί στα κοινωνικο-δημογραφικά χαρακτηριστικά του πληθυσμού.

Εισαγωγή: Υπηρεσίες υγείας προσφέρονται όλο και περισσότερο μέσω διαδικτύου στους ευρωπαίους πολίτες. Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση των προτύπων της χρήσης του Διαδικτύου που σχετίζεται με την υγεία, τις συνέπειές του και τις προσδοκίες των πολιτών σχετικά με την παροχή υπηρεσιών ηλεκτρονικής υγείας από τους γιατρούς.
Μέθοδοι: Αντιπροσωπευτικά δείγματα ελήφθησαν από τον γενικό πληθυσμό της Νορβηγίας, της Δανίας, της Γερμανίας, της Ελλάδας, της Πολωνίας, της Πορτογαλίας και της Λετονίας. Το συνολικό δείγμα αποτελείτο από 7934 ερωτηθέντες. Οι συνεντεύξεις πραγματοποιήθηκαν τηλεφωνικά.

Σκοπός αυτής της έρευνας είναι να διερευνήσει τη συμπεριφορά σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου από ηλικιωμένους με κινητικές δυσκολίες. Η μελέτη παρουσιάζει τους τρόπους και τη συχνότητα χρήσης του διαδικτύου ενώ παράλληλα εντοπίζει τις αντιλήψεις των μη χρηστών προς το Διαδίκτυο. Η ποσοτική έρευνα διεξήχθη με ένα δείγμα 180 ερωτηματολογίων που χωρίστηκαν σε δυάδες (ενενήντα χρήστες του Διαδικτύου και ενενήντα μη χρήστες) για να διερευνήσουν και να αξιολογήσουν τις στάσεις και τις απόψεις των ηλικιωμένων. Τα ευρήματα εντοπίζουν τους παράγοντες που παρακινούν τα ηλικιωμένα άτομα με αναπηρία να κινηθούν προς την κατεύθυνση της αξιοποίησης του Διαδικτύου και επιτρέπουν την κατανόηση των λόγων για τους οποίους ορισμένοι από αυτούς εξακολουθούν να δυσπιστούν προς το Διαδίκτυο.

Iστορικό: Η άτυπη φροντίδα είναι η κύρια πηγή φροντίδας για τους ηλικιωμένους στην Ευρώπη. Ένα τεράστιο ποσό ευθύνης και δραστηριότητας φροντίδας είναι στους ώμους των οικογενειακών φροντιστών, οι οποίοι ενδέχεται να αντιμετωπίσουν προβλήματα στην ψυχολογική τους ευεξία και να συμβιβάσουν τη φροντίδα και την προσωπική τους σφαίρα. Προκειμένου να ανακουφιστεί αυτό το βάρος, υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον και αυξανόμενη έρευνα στην Ευρώπη για υποστήριξη μέσω Διαδικτύου που απευθύνεται στους οικογενειακούς φροντιστές και τις ανάγκες τους. Ωστόσο, το επίπεδο ανάπτυξης και διείσδυσης καινοτόμων διαδικτυακών υπηρεσιών για φροντιστές εξακολουθεί να είναι αρκετά χαμηλό και η πρόσβαση σε παραδοσιακές υπηρεσίες πρόσωπο με πρόσωπο μπορεί να είναι προβληματική για λόγους υλικοτεχνικής υποστήριξης, διαθεσιμότητας και ποιότητας. Σκοπός: Ως μέρος του ευρωπαϊκού έργου INNOVAGE, διεξήχθη πιλοτική μελέτη για την ανάπτυξη και τη δοκιμή μιας διαδικτυακής ψυχοκοινωνικής παρέμβασης με στόχο την ενδυνάμωση των οικογενειακών φροντιστών ηλικιωμένων στην Ιταλία, τη Σουηδία και τη Γερμανία. Το πρόγραμμα προσέφερε πόρους πληροφοριών και διαδραστικές υπηρεσίες για να επιτρέψει την υποστήριξη τόσο από επαγγελματίες όσο και από ομοτίμους. Μέθοδοι: Υιοθετήθηκε ένας διαδοχικός επεξηγηματικός σχεδιασμός μικτών μεθόδων. Η ψυχολογική ευημερία των φροντιστών, οι αντιληπτές αρνητικές και θετικές πτυχές της φροντίδας και η κοινωνική υποστήριξη που έλαβαν αξιολογήθηκαν πριν και μετά την παρέμβαση των 3 μηνών. Μετά τη μελέτη, ένα υποδείγμα χρηστών συμμετείχε σε ομάδες εστίασης για να βοηθήσει στην ερμηνεία της ποσοτικής Αποτελέσματα: Συνολικά 94 από τους 118 οικογενειακούς φροντιστές (79,7%) από τις τρεις χώρες χρησιμοποιούσαν την πλατφόρμα Ιστού τουλάχιστον Οι πόροι πληροφόρησης χρησιμοποιήθηκαν σε διαφορετικό βαθμό σε κάθε χώρα, με τους Ιταλούς χρήστες να έχουν τον χαμηλότερο μέσο αριθμό επισκέψεων (5, διατεταρτημόριο εύρος [IQR] 2-8), ενώ οι Γερμανοί χρήστες είχαν τον υψηλότερο αριθμό (17, IQR 7-66) ( Π.001). Οι διαδραστικές υπηρεσίες με τη μεγαλύτερη πρόσβαση (πάνω από 12 φορές) σε όλες τις χώρες ήταν το κοινωνικό δίκτυο (29/73, 40%) και τα προσωπικά μηνύματα (27/73,37%). Η ανάλυση προ-δοκιμής-μεταδοκιμασίας αποκάλυψε ορισμένες αλλαγές, ιδιαίτερα την ελαφρά επιδείνωση των αντιληπτών θετικών αξιών της φροντίδας (Υποκλίμακα θετικής τιμής Carers of Older People in Europe [COPE]: προσδιόρισε πέντε βασικά θέματα: διαδικτυακή κοινωνική υποστήριξη, επίγνωση ρόλων, δραστηριότητες φροντίδας, ψυχολογική ευεξία και τεχνικές ανησυχίες. Η ανάλυση έδειξε ότι η παρέμβαση ήταν χρήσιμη και κατάλληλη, διεγείροντας επίσης μια καλύτερη αυτο-αποτελεσματικότητα και επανεκτίμηση του ρόλου των φροντιστών. Συμπεράσματα: Η παρέμβαση φάνηκε να συμβάλλει στη βελτίωση της ευαισθητοποίησης, της αποτελεσματικότητας και της ενδυνάμωσης των φροντιστών της οικογένειας, κάτι που με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερη αυτο-αναγνώριση των αναγκών τους και βελτιωμένες προσπάθειες για την ανάπτυξη και την πρόσβαση σε πόρους αντιμετώπισης. Μια σημαντική επίπτωση της μελέτης ήταν η οριστικοποίηση και η υλοποίηση της πλατφόρμας Web InformCare σε 27 ευρωπαϊκές χώρες, η οποία είναι πλέον προσβάσιμη στο κοινό (www.eurocarers.org/informcare).

Ο κύριος στόχος αυτής της μελέτης είναι η ανάπτυξη και δοκιμή εικονικών μοντέλων χρηστών (VUM) που προσομοιώνουν την Ήπια Γνωστική Διαταραχή (MCI) μέσω νέων ειδικών ενοτήτων, ενσωματωμένων σε γνωστικά μοντέλα και καθοριζόμενων από εκτιμήσεις γνωστικών παραμέτρων.

Ο πληθυσμός των ηλικιωμένων αυξάνεται συνεχώς σε όλο τον κόσμο. Σε αντίθεση με τις προηγούμενες δεκαετίες, όταν τα πρόσωπα αυτά απεικονίζονταν ως αδύναμα και εξαρτώμενα από άλλους, τα τελευταία χρόνια οι επιστήμονες επικεντρώθηκαν στα χαρακτηριστικά, τις ευκαιρίες και τις δυνατότητές τους. Εν τω μεταξύ, οι νέες τεχνολογίες έχουν βελτιώσει την πρόσβασή μας  σε πληροφορίες, δραστηριότητες και υπηρεσίες. Ωστόσο, η έλλειψη γνώσης και χρήσης δημιουργεί ένα χάσμα μεταξύ εκείνων που μπορούν να εκμεταλλευτούν τις ΤΠΕ και εκείνων που δεν μπορούν. Στην τρέχουσα έρευνα διερευνώνται οι στάσεις των 155 ηλικιωμένων ενηλίκων στην Ελλάδα καθώς και οι παράγοντες που επηρεάζουν τη χρήση υπολογιστών και διαδικτύου. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι στάσεις και οι απόψεις των ηλικιωμένων σχετικά με τη χρήση του υπολογιστή και του Διαδικτύου είναι θετικές. Παρά τη θετική στάση της πλειοψηφίας, μόνο μια μειοψηφία ηλικιωμένων ενηλίκων χρησιμοποιεί τις ΤΠΕ.

Στόχος της παρούσας μελέτης ήταν να διερευνήσει πώς η γνώση νέων τεχνολογιών επηρεάζει διαστάσεις της ποιότητας ζωής στα ηλικιωμένα άτομα. Επιμέρους στόχος αποτέλεσε η διερεύνηση του βαθμού στον οποίο χρησιμοποιούν τα τεχνολογικά μέσα, για ποιο σκοπό και ποιες δυσκολίες συναντούν.

Οι ηλικιωμένοι Έλληνες χρησιμοποιούν τις τεχνολογίες Ιστού πολύ λιγότερο από την πλειονότητα των συνομηλίκων τους στην Ευρώπη. Με βάση το γεγονός ότι τα ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά μπορούν επίσης να επηρεάσουν τη χρήση της τεχνολογίας, αυτή η διερευνητική ποσοτική έρευνα είναι μια προσπάθεια να επικεντρωθούμε στους έμμεσους παράγοντες που σχετίζονται με την αντιληπτή χρηστικότητα, την εκμάθηση και την ευκολία χρήσης των τεχνολογιών Ιστού από τους ηλικιωμένους. Για το σκοπό αυτό, ένα πρότυπο αφήγησης ιστού 2.0επιδείχτηκε σε 112 συμμετέχοντες και ένα διαδικτυακό ερωτηματολόγιο εφαρμόστηκε για τη συλλογή δεδομένων. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, εμφανίστηκαν ξεχωριστοί συσχετισμοί μεταξύ των χαρακτηριστικών των ηλικιωμένων ενηλίκων (χρονολογική ηλικία, μοναξιά, μελλοντική προοπτική χρόνου) και της αντιληπτής χρηστικότητας, της εκμάθησης και της ευκολίας χρήσης του παρουσιαζόμενου προτύπου. Αυτά τα αποτελέσματα συμβάλλουν στην περιορισμένη βιβλιογραφία στον τομέα διερευνώντας τις συνδέσεις μεταξύ των έμμεσων χαρακτηριστικών των ηλικιωμένων και των αξιολογικών αντιλήψεων τους σχετικά με τις διαδικτυακές τεχνολογίες.

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Επιλέγοντας κατηγορία μπορείτε να δείτε παρακατω τα άρθρα που ανήκουν σε αυτή.

Επιλέγοντας "Πίσω" επιστρέφετε στην προηγούμενη κατηγορία.